Bespreking Velleman Alarmsysteem

Ik werk in Brussel. Dus dat is elke dag pendelen tussen Gent en Brussel. In het begin probeerde ik dit traject af te leggen met de trein. Doch ons Belgen landje kennend loopt dit niet als een trein. Dus toen besloot ik deze weg af te leggen met de wagen. Dit kwam me goed uit daar ik glijdende uren heb. Maar na 2 jaar op en af te rijden naar Brussel begon de sleur erin te komen. Dus ofwel zocht ik ander werk, ofwel zocht ik iets waar ik me goed bij voelde…

Ik werk in Brussel. Dus dat is elke dag pendelen tussen Gent en Brussel. In het begin probeerde ik dit traject af te leggen met de trein. Doch ons Belgen landje kennend loopt dit niet als een trein. Dus toen besloot ik deze weg af te leggen met de wagen. Dit kwam me goed uit daar ik glijdende uren heb. Maar na 2 jaar op en af te rijden naar Brussel begon de sleur erin te komen. Dus ofwel zocht ik ander werk, ofwel zocht ik iets waar ik me goed bij voelde. De beslissing viel bij een motorfiets. Een totaal andere manier van verplaatsen, de vrijheid, het rijden in de spits tussen de files door, je kent de verhalen wel. Mijn verplaatsing probleem is tijdelijk opgelost, maar ik had nu een nieuw probleem. Parkeren in Brussel. Met een motor mag je in de meeste garages niet parkeren. Je kan hem heel gemakkelijk kwijt op straat, doch daar staat hij dan terug niet veilig. Dus moest ik op zoek naar een alarm. Een alarm dat ik kon plaatsen op een motor als het mijne (zie foto). En liefst nog een alarmsysteem dat mij op een andere manier (sirene) meldt dat de motor gestolen wordt. Dus via een pieper of GSM of dergelijk. Zoals bij iedereen speelt geld een grote rol. M.a.w. het moest functioneel en goedkoop zijn. De meeste alarmsystemen kosten nogal vrij veel geld, dit klinkt jullie waarschijnlijk bekend.
Na een lange zoektocht kwam ik tijdens een speurtocht op het internet een alarmsysteem tegen van Velleman.

Het alarm op zich is simpel, compleet en niet duur. Optioneel kun je een GSM dialer koppelen. De GSM dialer is ietwat duurder, doch goedkoper dan de vele motoralarmsystemen. Na wat informatie ingewonnen te hebben, ging ik over tot de aankoop.
De alarmkit bestaat uit een alarmmodule, een sirene, een afstandbediening, een schakelaar, een letje en de aansluitingskabels.
De GSM-dialer bestaat uit een GSM-module, een batterij en de aansluitingskabels. Wat je hier nog moet apart bijkopen is een SIM-kaartje.
Voor de installatie van dit toestel heb je best een kniptangetje, 2 schroevendraaiertjes, een striptangetje (of mesje), wat ‘strapjes’, enkele ‘lusterklemmetje / suikerklontjes’ en een voltmetertje bij de hand. De installatie zelf is eigenlijk vrij simpel. Een moeilijkheid is de plaatsing van de verschillende onderdelen.

Bij mijn model van motorfiets vond ik voor de alarmmodule als enige plaats de onderkant van het zadel. Natuurlijk wel opletten dat je bij schokken (snelheidsdempers, kinderkopjes, …) nog voldoende speling hebt tussen het alarm en chassis. Kwestie van het alarm niet te beschadigen. Ik heb dit bevestigd met 2 ‘afgezaagde’ houtschroefjes. Best dat je ze afzaagt, anders kan het soms wel eens een pijnlijke rit worden, althans als je geen fakir bent. Een meegenomen voordeel was de plaatsing van de antenne. Deze is niet direct omgeven door metaal, wat het bereik van de afstandbediening bevordert.

De sirene kon ik kwijt achter 1 van de zijpanelen. Dit paneeltje zorgt normaal voor de afscherming van mijn zekering kastje. Ik heb de sirene bevestigd met 2 ‘strapjes’. Die ‘strapjes’ brengen me enkele voordelen; namelijk ik moet geen gaten in m’n kader boren, wat anders toch wel een hele klus is. De bevestiging verloopt heel vlot, Op 1 - 2 - 3 is het systeem geplaatst. En last-but-not-least, ik kan naar hartenlust veranderen. Indien het niet goed is, gewoon de ‘strapjes’ doorknippen en opnieuw beginnen. Dit geeft je mooi de kans om de sirene en het afschermpaneeltje te plaatsen en zien of alles goed zit. Wel opletten dat je de sirene plaatst met de ‘geluidsuitgang’ naar beneden. Je weet nooit waar water kruipt. Het zal waarschijnlijk wel een leuk geluidje geven als je sirene vol zit met regenwater. Misschien kan de dief wel gemakkelijk ingerekend worden doordat hij op de grond ligt van het lachen.

Nu dat overbruggingsschakelaartje. Best dat je dit niet te opzichtig plaats. Persoonlijk zou ik me hier niet te veel zorgen over maken daar je al enkele handelingen moet uitvoeren met de schakelaar vooraleer je alarm overbrugd kan worden. Ik koos voor de behuizing van mijn zekeringen. Dit omdat het wat verborgen zit, en ook omdat de behuizing van plastiek is, wat het maken van een gaatje vergemakkelijkt. Gewoon met een ‘puntslag’ een gaatje maken, telkens wat groter maken met verschillende grootten van schroevendraaiers tot het schakelaartje erdoor kan.

De kabeltjes kun je overal gemakkelijk tussen 'vlechten, dus hier heb je meestal geen probleem mee. En met ‘strapjes’ vergemakkelijk je dit. Gewoon kabeltje langs een buis, een kabel, … ‘strapje’ er rond en viola. Wel opletten dat je de kabels niet bevestigt aan zaken die warmte afgeven. Zou anders wel een kunnen dat je geen isolatie aan je kabels meer hebt. Een van de moeilijkste zaken is het opsporen van de kabel tussen je contactslot en je ‘startmotor’. In mijn geval had ik 4 kabels naar het contactslot, aan elkaar gezet met een 4 pinfiche. Deze meet je best even uit met je voltmeter. Ik begon aan de kant weg van het contactslot. Hier meet ik met een meetpen aan het chassis, en de andere meetpen op de 4 kabels. Op deze manier vond ik de kabel met +12V. Dus dit was het begin van m’n schakeling. Nu ging ik over naar de kant van het contactslot. Ik verplaatste mijn voltmetertje op de ohmstand (contactstand). Mijn schakelaar stond in de ‘ON’ stand. M’n ene meetpen plaatste ik op de pin die overeenkomt met de +12V, de andere meetpen een voor een op de overige pinnen. Van zodra ik de pin gevonden had die contact maakte, verplaatste ik de contactschakelaar naar de ‘OFF’ stand. Nu mag je geen contact meer hebben. Best dat je dit even controleert voor alle pinnen zodat je dit zeker bent. Nu nog de stap durven zetten om deze kabel door te knippen en viola. Normaal start je motorfiets nu niet meer.

De richtingaanwijzers waren in mijn geval niet moeilijk. De kabeltjes naar m’n achterste pinkers lopen onder het passagierskussentje. Deze nog even uitmeten (een meetpen op chassis, andere op kabeltje) door de richtingsaanwijzer te activeren. Toen heb ik deze 2 kabeltjes doorgeknipt, 2 ‘lusterklemmen’ ertussen, de kabels naar het alarm erbij en de zaak was klaar. Er wel op letten dat je ervoor zorgt dat er geen water op de een of andere manier aan deze klemmen kan. Veiligheid voor alles!

Nu nog het letje ergens kwijt zien te raken. In m’n geval is er niet echt veel plastiek op of rond het stuur waar ik dit kan plaatsen. Mijn eerste gedacht was om dit ergens onderaan te plaatsen, doch dan kwamen m’n goede vrienden de ‘strapjes’ terug boven. Ik heb dit letje eenvoudigweg aan het stuur gehangen. Niks boren, plakken, gewoon tegenhouden, ‘strapje’ errond en viola.

Het enige dat me nu nog restte was de verbindingsfiche aan het alarm te koppelen en het alarm te configureren. De configuratie vond ik eigenlijk nogal lastig, doch dit kwam waarschijnlijk door m’n haast. De handleiding niet echt goed gelezen, 'k dacht dat ik het beter wist. Hetgeen waar je eigenlijk goed moet bij opletten is de manier van schakelen. Het speelt blijkbaar een vrij grote rol hoe je de schakelaars (je contactslot en de overbruggingsschakelaar) hanteert. AAN - UIT - AAN - UIT - … moet ook in die volgorde gebeuren. Het staat mooi in de handleiding, dus dit even goed lezen en het komt wel goed.

Uit mijn persoonlijke ervaring kan ik je zeggen dat je best wel even oplet met het instellen van de gevoeligheid. Onlangs stond ik geparkeerd in een ondergrondse parking. Met alle trillingen van de motoren in deze parking is het alarm toch enkele malen geactiveerd.
Aanrader: sluit je garagepoort, doe het licht uit, en hou de 2de schakelaar een tijdje ingedrukt. Dit activeert de ‘motorzoek’ functie. Is een mooie lichtshow.

Ik hoop in de loop van volgende week de GSM-dialer aan te sluiten en te testen.