Hoe roest op chrome-spaken verwijderen?

Je kent dat wel. roest op je spaken. En natuurlijk krijg je het er met geen enkele poetsmiddel af. En wat nu? Hoe kan je nu toch je spaken terug blinkend krijgen?

Je kent dat wel. roest op je spaken. En natuurlijk krijg je het er met geen enkele poetsmiddel af. En wat nu? Hoe kan je nu toch je spaken terug blinkend krijgen? Op een mooie winterse zondag besloten we een ritje te maken. Open lucht, weinig verkeer, … Wat moest je nog meer hebben? OK, het was koud, maar een extra laagje kledij doet wonderen. Een prachtige rit achter de rug, 's avond de motor in de garage en wij aan de open haard. Nu hadden we één ding over het hoofd gezien.

Het vroor de voorbije nacht, dus onze regering had beslist te strooien. Waarschijnlijk moet ik jullie niet zeggen wat voor onheil strooizout aan een motor kan brengen? Het chrome begint te roesten. Zeker als je de motor een week of 2 niet meer gebruikt nadien.Ik dus met speciale chrome kuis in de weer. En wat dacht je? Juist, weinig of geen roest kwam eraf. Enkel de kleine stipjes. De spaken waren al helemaal niet te doen. Ik ben toen begonnen met zoeken in allerlei boeken en op verschillende sites, … Vele methoden gevonden, bakpoeder, baby olie, blinkende kant van foliepapier, … Maar weinig mochten relaas brengen.

Tot ik ergens zag dat voor je spaken staalwol kon gebruikt worden. Waarom niet dacht ik, alles beter dan die roestlaag. Dus ik naar de doe-het-zelf winkel achter staalwol. Je heb blijkbaar verschillende soorten, ik heb gekozen voor 200gr. En wonder bij wonder, de spaken lieten zich kuizen alsof het niks was. Na anderhalf uurtje blonken de spaken als nieuw. Tja, zijn nu eenmaal veel spaken h?. Ik dacht zo’n 72.
Ik heb dit nadien ook geprobeerd op bouten die een roestig randje begonnen te vertonen, en ja hoor, ook hier hielp het. Op het M.A.G.-forum vertelden men mij dat dit de levensduur van het chrome zou inkorten en tevens krassen zou nalaten. Van die krassen heb ik niks gemerkt, en de levensduur? 'k Weet niet wat daar van waar is, maar zeg nu zelf, roestige spaken zijn geen zicht, en hoe lang blijf je met die spaken rondtoeren?