Kodi (xbmc)

Een mediaplayer, het klinkt simpel. Toch? Maar wat is nu een mediaplayer? Iets dat je muziek afspeelt? Je video’s toont? Je foto’s doorbladert? Dat kan je toch met een simpele computer? Mijn antwoord hierop is; juist! Maar het is de manier waarop die het natuurlijk doet. Persoonlijk heb ik een aparte computer staan die rechtstreeks aan mijn televisie gekoppeld is. Want je prefereert natuurlijk om je films te bekijken vanuit je luie zetel, toch?

Maar ik zag het toch niet zo goed zitten om met windows te werken. En na heel wat zoeken kwam ik uit bij kodi. En eerlijk gezegd? Dit is de top van de top betreffende mediaplayers. Het systeem zoekt automatisch achter de informatie van je film, serie, muziek. Hij kan je bv informatie tonen die afkomstig is uit imdb, zelf ondertitels zoeken, lyrics bij je mp3 toveren…

Je kan verschillende versies downloaden van het systeem op hun site, kodi.tv/ . Een versie voor windows, voor linux, een standalone versie… En de laatste genoot mijn voorkeur. Want die pc aan mijn tv hoeft eigenlijk niks anders te doen dan mijn mediabestanden te tonen. Dus na het downloaden van de kodi ISO en het branden op cd, kon ik aan de slag. En, 10 minuten later draaide mijn systeem! En het zag er veelbelovend uit. Even het systeem vertellen waar mijn media zich bevond, en hij begon te scannen. En te scannen, en te scannen… Na zo’n half uurtje was de database gevuld met alle informatie. Het systeem had zelf data zoals acteurs, frontcovers, trailers… bij elkaar gesprokkeld vanop internet. Is dat nou niet leuk?

Add-ons
Kodi werkt met add-ons. Zo kan je bepaalde zaken zelf toevoegen. Denk maar aan ondertitels in verschillende talen, internet tv kanalen… Via de systeeminstellingen heb je een mooi overzicht van mogelijke add-ons.

Afstandsbediening
Een van de problemen die ik had, was de afstandsbediening. Want een pc gebruikt standaard een toestenbord en muis. En ik had niet veel zin om zo’n toestenbord op mijn salontafel te leggen. Dus was ik van plan om een multimedia afstandsbediening aan te schaffen. Je kan deze vinden voor zo’n 75 euro. Tot ik dacht aan mijn telefoon, een android systeempje.
En na de google play store te bezoeken, bestond er zowaar een xbmc afstandbediening in software versie? Ik geloofde mijn ogen niet, maar toch maar even proberen. En zowaar, het werkt! En hoe?! Nog nooit de snelheid van een netwerk in de praktijk waargenomen. Wel via statistiekjes en zo, maar echt merkbaar? Dit werkt even vlug als een gewone IR afstandsbediening.

Wake On Lan
En samen met de afstandsbediening heb ik het nut (eindelijk) gevonden van de functie Wake On Lan. Hier kan je een computer wakker maken via het netwerk. Persoonlijk had ik hier nog nooit iets nuttig voor gevonden. Maar de mediaplayer opstarten via je telefoon? Dus je luie zetel niet moeten uitkomen? Dat is het toch?
Ik heb gezocht om zelf via de configuratie van de pc (BIOS) te doen, doch vond niet direct wat ik zocht. Maar hé, waarom moeilijk doen als het makkelijk ook kan? Kodiheeft een speciale addon voor dit, en poef, het werkt…

Zoneminder
Ik heb enkele IP-camera’s hangen die ik gebruik voor beveiliging. En hierachter draait een programma ZoneMinder die alle camera’s beheert. En ook hier heeft Kodi een oplossing voor, het is wel niet een ‘originele’ addon, doch via een omweggetje kan je hem ook makkelijk installeren. Kopieer dit bestandje (plugin.video.zoneminder-master.zip) naar de computer, en installeer de add-on in xbmc via een zip-bestandje.