Pushover, sms-berichten

Het is natuurlijk altijd leuk dat je ten alle tijde op de hoogte kan gebracht worden bij ‘problemen’. Dit was trouwens een van de voornaamste redenen dat ik domotica wil. Want het is allemaal leuk dat je een zoemer laat klinken bij brand of een waterlek. Maar wat als je niet thuis bent? Zou het niet leuk zijn mocht je een berichtje krijgen dat je best zsm naar huis gaat?
In het begin gebruikte ik sms’jes voor korte berichten te sturen. Dit werkt goed, behalve was de manier waarop niet zo proper als ik wenste. Onhandige scriptjes, vertragingen bij de telefoonoperatoren… Zie hieronder de configuratie voor dit alles. Enkel voor het geval dat…
Bij openhab kan je gebruik maken van ‘pushover’. Dit is een kleine applicatie die je kan draaien op je telefoon, pc, tablet… En je krijgt dan een popup berichtje als er iets gebeurd.

Pushover
Het leuke is dat je verschillende toestellen of gebruiker kan ‘inschrijven’ in groepen. Zo kan je berichtjes laten toekomen bij de ene, en niet bij de andere… Wat de rust en kalmte bewaard bij iedereen.
Je kan pushover wat vergelijken met twitter, je schrijft je in voor een bepaalde groep, en vervolgens zie je alle berichten in deze groep.
Om berichten naar deze groep(en) te sturen, kan je verschillende manieren gebruiken. Zo kan je rechtstreeks online berichten ingeven, versturen via mailtjes, versturen via scripts, widgets… Maw kan je dit dus ook gebruiken vanop andere servers (denk maar aan diskproblemen).

Voor pushover op te starten via openhab, heb je eigenlijk 4 blokjes nodig:

1. Account bij pushover
  2. Stukje configuratie in openhab
  3. Lijntjes configuratie in je scriptjes
  4. Applicatie op je telefoon

Account bij Pushover
De account zelf bij pushover is gratis, de applicatie voor telefoon ed betaal je 1x. Dit is relatief goedkoop (zo’n 5 euro), en het goede aan de zaak is dat je verschillende keren kan installeren. Dus je moet niet betalen per device, per account, per…
Om de account aan te maken, ga je naar pushover.net en maak je je nieuwe account aan. Nadien maak je best een algemene groep aan. Dit was eventjes zoeken in mijn geval, maar na een half uurtje was ik reeds in staat om berichten te pushen.

Openhab
Om openhab te laten werken met pushover, volstaat het om een paar regeltjes in openhab.cfg te wijzigen.
Open /etc/openhab/configuration/openhab.cfg, ga naar de pushover sectie, en wijzig:

pushover:defaultToken=asctd6zQgAad9fPKechq94qcuLdk
pushover:defaultUser=qcudksofk8dkcofjsu67kldpi9d

Wijzig de waarden natuurlijk met die van jouw aangemaakte pushover account. Het kan zijn dat je nog een aparte API account moet aanmaken, dit kan je doen onder pushover.net/apps/build .
Vervolgens nog eventjes openhab opnieuw starten, en je zou klaar moeten zijn.

Scriptjes/rules
Eens je pushover linkt werkt, is het relatief makkelijk om berichtjes te ontvangen. Op de rule waarvoor je wenst berichtjes te ontvangen, ga naar de plaats in je scriptje, en voeg volgende regel toe:

pushover (“Dit is een testberichtje van je servertje”)

Wens je dit bericht nu naar slechts 1 toestel te sturen, dan kan je dit eenvoudig doen door:

pushover (“Dit is een testberichtje naar slechts 1 toestel”, “MijnSmartphone”)

Applicatie
De applicatie installeren doe je in één handomdraai. Ga naar de store van je smartphone (android, apple…), installeer de app pushover, log aan met de juiste account, en je programma zou klaar moeten zijn om de berichtje te ontvangen.

SMS’jes
Voor smsjes te versturen, maakte ik gebruike van mijn SIP-provider WeePee. Bij deze provider kan je prepaid abbonementen afsluiten, waardoor je vervolgens kan bellen met een IP-telefoon. Maar via een kleine omweg, kan je ook sms berichtjes sturen. In theorie volstaat het om naar een website te surfen, en het webadres in een speciaal formaat in te geven.
Enig nadeeltje hier is dat het soms wat lang duurt voor het smsje doorkomt. Reken bv op zo’n anderhalve minuut.

curl -k “https://ssl.weepee.org/api/public/sendsmsuri.php?username=UID&password=UWWACHTWOORD&to=UWGSMNUMMER&sms=Dit%20is%20test…” &

Om dit te lezen, is het relatief simpel. De username en password worden gebruikt om je valideren bij WeePee. Het gsm-nummer als destination, en na sms= de boodschap. de %20 zijn eigeniljk spaties.