Qubino 2-weg relais

Bij het installeren van automatische poorten, bestond er een optie om een externe schakelaar aan te sluiten. En zou het nu ook niet handig zijn om bv de poort te kunnen openen met je gsm? Geen nood aan een extra afstandsbediening in de wagen, je poort openen van in het begin van de staart en zodoende niet meer staan wachten tot ze open is…

Dus wat had ik hiervoor nodig? Een NO-contactje (Normaal Open) die gestuurd werd via zwave (of knx, of…). En mijn oog viel op deze qubino relay. Een extra motivatie voor deze schakeling was dat deze ook de signalen van zwave versterken.

Bij het aankopen van deze relay heb ik wel een foutje begaan, en het laatste model aangekocht. Wat niet meer toelaat om het NO-contact alleen te gebruiken, dit is standaard aangekoppeld aan de fasegeleider. Waardoor je steeds 220V schakelt. Dus een extra relais is nodig om geen overspanning te hebben.

Algemeen

1. Fabrikant Qubino

2. Model 2-Way Relay

3. Functies 2x input contact (schakelaar)
    2x output contact (relay)
    Z-wave versterken
    Meten van huidig Verbruik

4. Handleiding
    Qubino2Relay.pdf (205.6 KB)

5. Pro’s Klein van design, kan ingebouwd worden achter schakelaar.
    Versterkt je z-wave signalen.

6. Contra’s Enkel 220V uitgang, kan dus niet direct gebruikt worden als ‘schakelaar’ (voor bv garagepoort). Hiervoor is bv een extra relais nodig.

Openhab instellingen
Items

Switch Relay04 “Werkplaats” (Werkplaats) { zwave=“27:2:command=SWITCH_BINARY,autoupdate=false” }
Number Relay04_Vermogen “Werkplaats Poort (Vermogen) [%.2f W]” (Werkplaats) { zwave=“27:2:command=sensor_multilevel” }
Number Relay04_Verbruik “Werkplaats Poort (Verbruik) [%.2f KWh]” (Werkplaats) { zwave=“27:2:command=meter” }

Sitemap

Switch item=Relay04

Poorten openen/sluiten
Bij het installeren van automatische poorten, bestond er een optie om een externe schakelaar aan te sluiten. En zou het nu ook niet handig zijn om bv de poort te kunnen openen met je gsm? Geen nood aan een extra afstandsbediening in de wagen, je poort openen van in het begin van de staart en zodoende niet meer staan wachten tot ze open is…

Dus wat had ik hiervoor nodig? Een NO-contactje (Normaal Open) die gestuurd werd via zwave (of knx, of…). Hiervoor gebruik ik de Qubino 2-relay.
Doch mijn poortautomatisatie ondersteund geen aan/uit contact, maar enkel een puls schakelaar (drukknop). In de eigenschappen van de Z-way relay kan je instellen dat de schakelaar automatisch na 1 sec terug open gaat. Dus daarmee was ik gered. Maar hoe ging openhab nu weten of de poort open of dicht was?

Hiervoor maak ik gebruik van de ‘vision garage opener’. Dit heeft een tilt contact (horizontaal - verticaal), waar ik dus eenvoudig de status van mijn poorten kan uitlezen.

Om dit alles mooi op de interface te krijgen, gebruik ik volgende sitemap. Enig nadeel is dat de refresh nogal wat op zich laat wachten als de status van de poort wijzigt. Even de pagina opnieuw laden brengt de oplossing met zich mee.

Qubino instelling
Optie 11 en 13 moeten beiden waarden 1 (=1 seconde) hebben. Hierdoor sluit het contact automatisch voor relay 1 en relay 2 bij het sluiten na 1 seconde.
Deze instellingen kan je makkelijk wijzigen via habmin

Openhab instellingen
Items

Switch Relay04 “Werkplaats” (Werkplaats) { zwave=“27:2:command=SWITCH_BINARY,autoupdate=false” }
Contact Sensor09 “Werkplaats Poort [%s]” (AT_con,ALL_con) { zwave="43:command=sensor_binary,respond_to_basic=true }

Sitemap

Group item=BU_Poorten {
Switch item=Relay04 mappings=[ON=“OPENEN”] icon=“garagedoor-closed” visibility=[Sensor09==“CLOSED”]
Switch item=Relay04 mappings=[ON=“SLUITEN”] icon=“garagedoor-open” visibility=[Sensor09==“OPEN”]
}