Remmen ontluchten

Dit was een van de moeilijkste zaken die ik ondervond bij het onderhoud van een motor. Eigenlijk was het meer een probleem van het te begrijpen, dan van het te doen…

Dit was iets waar ik de eerste keer heel wat tijd in gestopt had.
Ik heb me zelf een ontluchtingspistool gekocht om me hierbij te helpen. Achteraf gezien is het eigenlijk vrij simpel. En dat ontluchtingspistool is eigenlijk weg gegooid geld. Let wel goed op met remvloeistof. Want dit is een zeer aggresief goedje. Best dat je andere stukken afdekt met een doekje. Indien je toch gemorst hebt, direct opruimen. Deze vloeistof tast namelijk zeer makkelijk de lak van de motorfiets aan.
Zorg ervoor dat je een doorschijnend darmpje hebt dat op je ontluchtingsventiel past. Dit darmpje sluit je over het ventiel en laat je in een reservoirtje lopen (fles, kannetje, …). Opletten dat je remvloeistofreservoir (meestal op stuur) steeds voldoende vloeistof heeft. Anders kun je terug van het begin beginnen. Gedurende het ontluchten zul je deze moet bijvullen. Dit moet gebeuren met nieuwe vloeistof. Nu knijp je voorzichtig je rem in. Niet volledig induwen. Vervolgens draai je het ontluchtinsventieltje open. Je zal zien dat er of onderaan in het darmpje luchtbelletje komen, of boven in het reservoir. Nu draai je het ventieltje dicht en laat je de rem los.

Dit herhaal je tot je geen luchtbelletjes meer ziet. Of tot dat de remvloeistof helemaal helder is. Oude remvloeistof ziet meest bruin/zwart.